Polygonilla projektipäällikkönä toimiva Jaakko pyrkii ennen kaikkea pitämään asiakkaat ja työntekijät ajan tasalla sekä tekemään työnsä mahdollisimman hyvin.
Projektipäällikkö varmistaa projektien onnistumisen
Viestintää asiakkaiden kanssa, töiden aikatauluttamista, projektien etenemisen valvomista ja yhteistyötä muun tiimin kanssa – esimerkiksi näistä koostuu Polygonilla projektipäällikkönä toimivan Jaakon työarki.
”Olen ollut Polygonilla jo vuodesta 2011. Tulin ensin kosteuskartoittajaksi, ja projektipäällikkönä olen ollut vuodesta 2015 lähtien. Työhöni kuuluu pääasiassa korjausrakentamisen projekteja, mutta myös kosteus- ja kuivauspuolen työntekijöiden kanssa käymme yhdessä asioita läpi tarpeen mukaan”, Jaakko kertoo.
Jaakon työnkuva on hyvin monipuolinen, joten osaamista on kertynyt työvuosien varrella muustakin kuin mitä rakennusmestariksi kouluttautuneella Jaakolla ennestään oli.
”Kun tilaus tulee, avaan projektin, sovin asiakkaan kanssa hommista ja laskentatiimi tekee töistä tarjoukset. Tilaan suurempiin työkohteisiin tarvittavat materiaalit, huolehdin työnohjauksesta ja valvon työmaita purku- ja jälleenrakennusvaiheiden aikana. Työssäni on paljon myös hallintopuolta, laskutukseen liittyviä asioita ja raportointia”, luettelee Jaakko.
Viestintä on projektipäällikön työssä olennaisessa roolissa
Jaakon työpäivä alkaa aamuisin toimistolta ja jatkuu vaihtelevasti joko työmailla tai hallinnollisten töiden parissa.
”Aamulla sovimme työntekijöiden kanssa päivän työmaista, jos emme ole ehtineet sopia asioista jo edellisenä päivänä. Käymme läpi ohjeistukset ja katsomme, mitä tarvikkeita ja materiaaleja tarvitaan mukaan. Jos on kyse isommasta työmaasta, lähden usein itse työmaalle mukaan ohjeistamaan työt”, Jaakko kertoo.
”Pyrin muutenkin käymään työmailla mahdollisimman paljon, vaikka toimistotyöt vievätkin paljon aikaa. Vakuutusyhtiöille viestin säännöllisesti portaalien kautta töiden etenemisestä: kartoituksesta, raporteista, jälleenrakentamisen kustannusarvioista ja töiden valmistumisesta. Vakuutusyhtiö tekee korvauspäätökset yleensä kartoituksen tietojen pohjalta. Jos meille tulee vakuutusyhtiöltä jatkotöitä, niistä ilmoitetaan myös pääosin portaaleissa.”
Jaakolle kaksi periaatetta nousee työssä ylitse muiden.
”Haluan pitää asiakkaat ja työntekijät mahdollisimman hyvin ajan tasalla asioista. Asiakkaan on voitava olla tietoinen siitä, missä mennään. Asiakas usein kysyy heti, miten kauan työssä kestää. Kuivauksen kestoa on vaikea arvioida etukäteen ja matkalla on usein muuttuvia tekijöitä, joten on tärkeää viestiä asiakkaalle projektin aikana. Taloyhtiöissä on myös oltava yhteydessä moneen tahoon: isännöitsijään, vuokralaiseen ja osakkeenomistajaan.”
”Toinen yhtä tärkeä juttu on se, että työt tehdään niin hyvin kuin pystytään, sovitusti”, Jaakko sanoo.
Työtä riittää ja työkaverit tekevät siitä mukavaa
Jaakon toimipisteessä työskentelee tällä hetkellä reilut 10 henkilöä, ja hyvä yhteishenki on yksi työn parhaista puolista.
”Meillä on hyvä porukka, siitä olen pitänyt aina. Plussaa on myös se, että työ on itsenäistä ja sitä saa tehdä päiväaikaan maanantaista perjantaihin. Säännöllinen päivätyö sopii minulle.”
Työ tarjoaa myös haasteita ja mahdollisuuksia oppimiseen.
”Erilaista tekemistä, ohjeita ja raportointia on paljon, ja joskus on hankalaa muistaa, mitä kaikkia lomakkeita pitikään täyttää. Työmailla on hyvä mennä käymään mahdollisimman usein, sillä se parantaa laatua. Työssä pitää myös omaksua uutta koko ajan. Siihen meillä järjestetään sisäisiä koulutuksia – esimerkiksi portaalien uusista asetuksista pidettiin äskettäin koulutus.”
Henkilöille, jotka miettivät töihin tuloa Polygonille, Jaakko antaa rohkaisevia kommentteja.
”Kun työnsä tekee hyvin, niin Polygonilla työtä kyllä riittää. Polygon on alan johtavia yrityksiä, maanlaajuisesti tunnettu, ja tekee hyvin kauppansa. Se pystyy tarjoamaan työntekijöille ison firman edut.”
”Firman sisällä on myös aina neuvoja saatavilla. Apua kun kysyy, niin sitä saa kyllä.”